Foto: Arngrim Larsen
 

OM NINJA

Året var 2011 och juridikstudenten Alexander Kandiloros var trött på att spendera sin vakna tid framför diverse skärmar. Han letade efter ett sätt att kombinera sina två största intressen: genomtänkta regelverk och att djupdyka i populärkultur. Efter en spelkväll i glada vänners lag stod det klart - svaret var sällskapsspel.

För i en undflyende digital verklighet där allting är nära men ändå alltid en bit bort, på andra sidan skärmen, finns det ett värde i att umgås. På riktigt. Att med sina vänner samlade ta fram en kartong ur hyllan, känna tyngden, röja undan på bordet och veckla ut spelplanen. Någon läser högt ur reglerna, ”hur många tärningar var det sa du?” ropar någon över rummet, medan en annan sniker åt sig den coolaste spelpjäsen. Kvällsljuset genom fönstret, någonting gott i glasen, nya sidor hos människor du känt sen länge som uppenbarar sig; nu är det spelkväll. 

Ninja Print klev in på spelscenen med en uppdaterad nerd-blick på populärkulturen. Nu var det slut på frågor om gamla trötta kungar, floder i Sydamerika och OS-guld i kanot. 

Och det gör ju verkligen ingenting om en sak som är rolig också är vacker. Mottot är att spelen ska vara så snygga att du vill inreda ditt hem med dem - coffee table-spel. Företagets höga designambitioner har många gånger uppmärksammats internationellt. 

Sedan starten har Ninja Print gett ut flera spel om året, men också böcker, kortlekar och andra tryckprodukter. Spelen är baserade på egna och andras idéer. Vi licenserar även in och ut spelkoncept.